INICI / Actualitat

17/4/2024

"Portem Manlleu al nom, portem Manlleu al món"

Parlem amb Jaume Costa, de MET MANN, empresa manlleuenca de més de 50 anys dedicada a la climatització i ventilació que exporta a més de 20 països

L’Assumpta, Lourdes i Jaume Costa dirigeixen l'empresa MET MANN. Hem entrevistat en Jaume per conèixer de prop a MET MANN i parlar de la seva gestió de productes, l'assistència a fires i projectes actuals.

MET MANN té uns 25 treballadors i va començar la seva història com a societat anònima el 1973, tot i que, com en Jaume comenta, prèviament el seu pare ja havia treballat com a professional autònom. És una empresa dedicada a la fabricació de climatització industrial i calefacció: "entre els nostres productes hi ha els generadors d'aire calent, que són equips de grans dimensions que bufen aire calent, que que poden funcionar a gasoil, gas, electricitat o biomassa. I després tenim el vessant de fred, climatitzadors evaporatius, que és un sistema natural, que no necessita gasos refrigerants. Principalment ens dirigim al sector industrial". Com ell explica, són de les poques empreses a Europa en aquest àmbit: "en el terreny internacional hi ha molta competència asiàtica, però a Europa potser hi ha 3 o 4 fabricants. N'hi ha de més petits, però que ens poguem considerar fabricants som aquests".

MET MANN té presència internacional i una voluntat de continuar exportant els seus productes: "som presents en més de 20 països. Volem créixer en l'exportació, que actualment és d'un 30%". Sobre la seva visibilitat a l'exterior, en Jaume explica l'origen del nom i de la seva versió més internacional: "el nom fiscal és Metalúrgica Manlleuense, S.A: MET MANN, l'únic és que el meu pare li va afegir una N al final, per donar-li un toc més alemany. Portem Manlleu al nom i portem Manlleu arreu del món".

Parlem amb ell de la presència de MET MANN a fires del sector, arran de la recent participació a Milà el mes de març: "amb el COVID es va aturar molt tot el tema de fires i congressos i ara s'està recuperant. Recentment, hem estat a Madrid i vam participar en la fira de Milà, molt específica en sistemes de climatització i una de les més importants del món. A l'octubre anirem a París". Com ell explica, la importància de participar en aquestes fires, ha canviat amb el temps: "abans només hi havia les pàgines grogues, tenies un telèfon i una adreça i si volies veure una màquina, havies d'anar a una fira, i fins i tot la compraves allà mateix. Avui existeix Internet, des del teu despatx pots mirar una peça en 3D del tort i del dret. Només et falta poder olorar-la. Pots fer videoconferències i la compra s'acaba fent en línia". No obstant això, comenta que continua sent interessant ser-hi: "sempre va bé deixar-te veure internacionalment, que et coneguin, que es quedin amb el nom, que et visualitzin. Les fires ara són sobretot un punt de trobada, un espai de contacte amb els clients". Segons ell, l'impacte d'aquestes trobades es percep a llarg termini: detectes, al cap del temps, que algú contacta amb tu perquè et va veure en una fira. S'ha de valorar com una eina de màrqueting i no com una estratègia de venda directa".

Internet és ara mateix una de les grans fonts de clients per la seva empresa i per altres del sector: "treballem molt amb Google Adwords i tenim també personal comercial i distribuïdors, per a la recerca de clients, també comptem amb enginyeries que coneixen el producte i si mai han d'oferir una solució en alguna empresa, compten amb tu. No fem servir anuncis de ràdio o televisió, el nostre és un producte industrial, no de masses i no ens adrecem al client final. No tindria sentit".

Sobre la seva presència Internacional i la solució a les necessitats empresarials, destaca alguns dels nous clients per qui treballen: "ara tenim nous clients a Sud-àfrica, a Kènia, a Suïssa, i estem entrant en països que fa uns anys no haguéssim pas pensat poder-hi treballar. A Sud-àfrica hem treballat per una empresa que es dedica a fabricar equips per l'assecatge de taronges. Ens va fer una comanda de 10 màquines i ara ens ha fet una nova comanda. Són països on mai t'hauries imaginat arribar. Cada dia t'emportes sorpreses".

Parlem amb ell sobre la seva visió de producte i el que ell anomena les modes del moment: "tot són cicles, i tots els sectors tenen pujades i baixades. I de cop, per donar resposta al mercat, hi ha demanda de determinats productes. Ara han estat les estufes de biomassa, o productes com els purificadors d'aire durant el COVID o estufes de carrer, durant un temps vam fer plaques de sostre... ho vàrem provar i ens vàrem adonar que no era el nostre àmbit. Has d'aprendre coses que no sabies, ficar-te en un mercat que no és el propi i invertir temps i esforços dissenyant i homologant un producte que, un cop el tens a punt, potser ja no és necessàri. Més val centrar-se en allò que saps fer bé i pel que estem preparats". Sobre això, en Jaume té clar que les empreses han de ser flexibles i saber rectificar: "com a empresa pots ficar-te en un àmbit que et sembla que pot ser positiu, però després veus que no és el camí adequat. Has de ser honest amb tu mateix, i tornar enrere o anar cap a una altra direcció. Hi ha empreses que s'han entestat en una cosa amb què s'estan equivocant i s'acaben estimbant. Has de deixar l'ego fora i pensar en l'empresa i en el seu bon funcionament":

En aquest sentit, en Jaume ens explica quin és, per ell, el tret diferencial de l'empresa: "ens agrada treballar bé i utilitzar productes de qualitat, fer productes com es feien abans, amb materials de gran espessor, que durin molts anys, que no tinguin problemes. Busquem equips que tinguin un bon rendiment, i un mínim consum energètic. Els nostres clients destaquen la durabilitat i la fiabilitat del nostre producte".

 

MET MANN. Industrial Climate Solutions
Polígon Industrial La Coromina
Carrer Fontcuberta, 32-36 08560 Manlleu
metmann@metmann.com
Tel. 93 851 15 99

 

Estand de MET MANN a la fira de Milà

Estand de MET MANN a la fira de Milà

Comparteix