INICI /

Campanya d'inspeccions informatives de consum en establiments minoristes

 

Descripció i Objectius de la campanya

 

La finalitat principal de les campanyes és verificar el compliment de la normativa relacionada amb la defensa dels drets de les persones consumidores.

 

Els principals objectius que es pretenen aconseguir amb la campanya són els següents:


1. Informar i assessorar als comerciants sobre les disposicions de defensa dels drets de les persones consumidores.


2. Millorar el nivell d’adequació dels establiments, tant dels requisits mínims exigibles pel que fa a la informació a les persones consumidores, com dels
específics del sector, segons escaigui.


3. Facilitar a l’Ajuntament la informació necessària relativa al nivell d’adequació dels establiments dels aspectes valorats en la visita.

 

Metodologia

 

El servei de Consum de l’Ajuntament de Manlleu sol·licita al Servei de Suport a les Polítiques de Consum la col·laboració en el desenvolupament de la campanya de verificació de zones comercials tant sobre els requisits mínims exigibles a tots els establiments en relació a la informació que cal facilitar a les persones consumidores, com dels requisits exigibles segons sector d’activitat en cadascun d’ells.


A través d’aquesta campanya, que es realitza en una única fase, es visiten tots els establiments d’una determinada zona comercial delimitada per l’ajuntament, independentment del sector d’activitat al que pertanyin. Cada any s'escull una zona comercial diferent i es va fent una rotació per cobrir tot el municipi cada 5 anys.

 

Alguns dels aspectes que es comproven són:

 

1. Si exposa l’horari comercial (indicant dies i hores d’obertura) i si aquest és visible fins i tot amb l’establiment tancat.


2. Si disposa de fulls oficials de queixa/reclamació/denúncia, i a més a més si exhibeixen el rètol de disponibilitat d’aquests.


3. Si indiquen el preu, tant a l’aparador com a l’interior, i si aquests inclouen impostos, càrregues i gravàmens i si s’escau, si tenen el preu per unitat de mesura.


4. Si lliuren el comprovant de pagament (tiquet o factura), i si aquest conté la identificació de l’establiment principalment el nom, l’adreça completa i el NIF; el concepte; la quantitat abonada i la data.


5. En la política lingüística, si la informació i la documentació està redactada almenys en català.


6. Si compleixen els requisits de la normativa específica segons el sector al que pertanyen.