Logotip de l'Ajuntament de Manlleu
Logotip de l'Ajuntament de Manlleu Logotip de l'Ajuntament de Manlleu

17/2/2017

Can Puget acull l’exposició fotogràfica “Vistes i mirades de Manlleu” d’Ignasi Tejón

El proper divendres, 24 de febrer, a les 20 h, tindrà lloc a la Sala d’exposicions de Can Puget de Manlleu, la inauguració de l’exposició “Vistes i mirades de Manlleu”, una mostra de més de 70 fotografies d’Ignasi Tejón.

La mostra fotogràfica consta de més de 70 imatges, unes 40 fotografies de “vistes” i unes 35 de “mirades”.

Les “Vistes”:  Estan positivades en paper barita per contacte del negatiu que és de paper RC. Muntades sobre cartró ploma (50x70 cm), tenen unes dimensions de 30x40 cm i  40x50 cm.

Les “Mirades”: Positivades en paper barita ampliades a partir d’un negatiu  de 10x12 cm, 9x12 cm i  6x9 cm.  Las mides són de 30x40 i 40x50 cm i muntades sobre marcs de vidre. Unes 35 fotografies.

L’exposició “Vistes i mirades de Manlleu” es podrà visitar a la Sala d’exposicions de Can Puget del 25 de febrer fins al 19 de març 2017, de dijous a diumenge de 6 a 8 del vespre.

 

Informació sobre l’autor i l’exposició 

Ignasi Tejón Mallo, 1946 (Oviedo). És llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i ha participat en nombroses activitats culturals relacionades amb l’art a Barcelona i a Sta. Coloma de Gramenet, Manlleu, etc.  així com en altres indrets de l’estat.

“El títol escollit per l’exposició: “Vistes i mirades de Manlleu”, defineix la intenció estètica del conjunt d’aquesta obra fotogràfica. La imatge que resulta d’aquesta visió particular es contraposa a altres definicions com fotografies de paisatges, racons,  etc.  (aquests ens remeten a una visió amb connotacions pictòriques). La mirada és més concreta, atrapa una part precisa de la nostra visió general. La vista és més extensa, acapara una gran extensió de l’entorn. Això té a veure amb la tècnica utilitzada: la estenopeica cobreix un angle molt gran;  també ho fan els angulars de les càmeres òptiques de gran format.

“Vistes” , les aplico a aquelles que es fan amb la càmera fosca (estenopeica), són molt imprecises i sovint escapen a la voluntat de l’autor. La càmera fosca ho fa d’una manera quasi independent, treballa pel seu compte. Jo només la instal·lo davant del motiu escollit, obro el seu petit ull (l’estenop), i deixo que entri la llum, i després d’un temps torno a tancar-ho.  Durant aquets minuts la llum forma en l’interior de la càmera fosca una imatge invertida, que mai saps  amb exactitud els paràmetres que ha captat.

“Mirades”, les fotografies estan fetes amb càmeres òptiques sobre pel·lícula B/N; aquestes càmeres en la seva  part posterior disposen d’un vidre esmerilat on es veu exactament l’objecte a fotografiar. L’autor controla amb mirada precisa allò que vol atrapar. Són mirades  selectives i de resultats previsibles.  Avui es fotografia massivament  amb càmeres digitals o mòbils amb resultats generalment satisfactoris. La proliferació d’imatges que es capten per aquests  mitjans digitals són incomptables.

En aquets projecte fotogràfic he volgut fer-ho tot amb tècniques tradicionals. Controlant tot el procés jo mateix. El b/n forma part d’aquest discurs, ja que la seva tecnologia enllaça amb la tradició més clàssica de la fotografia primigènia.

LA ESTENOPEICA

És una càmera fosca amb un petit forat (estenop), d’un diàmetre que està condicionat a la distància focal de la càmera. En la part posterior es posa el paper o film fotosensible per a obtenir una imatge invertida i en negatiu. Les imatges de la càmera estenopeica tenen una profunditat des del primer pla a l’infinit. Tot està amb un acceptable focus malgrat que no té molta nitidesa.

Antigament s’utilitzava com una màquina per ajudar-se a dibuixar.  Avui en dia torna a usar-se com un mitjà per aplicacions experimentals i artístiques.

CÀMERA DE GRAN FORMAT

La càmera de gran format es caracteritza per ser pesada i voluminosa. Utilitza negatius de plaques de  9x12 cm, 13x18  cm, 18x24 cm, etc., són càmeres manuals, sense fotòmetre i emplaçades en trípode. El seu ús és lent de manejar i necessita d’una gran experiència i habilitat tècnica. Utilitza objectius de diferents focals, captant una imatge invertida que es projecta en la part posterior sobre un vidre esmerilat, el mateix lloc que ocuparà després la placa fotosensible. Entre les seves qualitats hi ha l’obtenció d’un negatiu que conté molta definició per poder ser ampliada.

És la càmera preferida dels professionals per fotografiar paisatges urbans i per fer fotografia d’estudi.

 

Per a més informació: Ignasi Tejón  / ignaciotejon@yahoo.es / Tl. 676370740

 


Data de modificació: 17/02/2017 13:47:55

Amb la col·laboració de:
  • Logo de la Diputació de Barcelona

manlleu, capital del Ter