Ajuntament de Manlleu

Idiomes:

Logotip de l'Ajuntament de Manlleu

L’aparador com a eina d’estratègia comercial

Tema del mes per Mònica Pla

Des de l’alçada dels ulls dels vianants, la ciutat és un conjunt de carrers i edificis banyats de grisos i tons pedra. Els aparadors donen llum i vida a les nostres rutines. Ens aturen en el nostre camí amb els seus colors i ens transporten a un món màgic, que ens reanima sensorialment, ens desperta la creativitat i, per tant, la necessitat. En una societat on ho tenim tot, on no ens cal res, crear necessitats és una tasca important per al comerciant.

L’aparador, avui, què és?

Fins fa molt poc, l’aparador es definia com la part de la botiga amb finestres al carrer, que es feia servir per exposar el producte. Avui, l’aparador és molt més que això, és la targeta de presentació d’un comerç i, com a tal, serveix per atraure els perfils de client a què va dirigit el negoci. L’aparador és el reclam més gran que té el comerciant per atraure les mirades dels compradors.

I és també una potent eina de màrqueting. Jo diria que la més immediata, sobretot si la comparem amb el màrqueting que podem fer mitjançant falques publicitàries a premsa, ràdio o televisió o amb campanyes gràfiques, el ritme de captació de clientela de les quals és molt més lent, ja que ens adrecem a un públic fora de context, que només ens recordarà quan necessiti el producte. En canvi, l’aparador crea la necessitat del producte en el vianant, i alhora també pot fer de recordatori.

Comunicar sensacions

Tenint en compte la societat competitiva on vivim, amb l’excés de comunicacions i estímuls a què els vianants estan sotmesos, ja no en tenim prou amb un aparador net, que mostri tot el producte ben col·locat. La ciutat actual demana molt més.

Un aparador atractiu fa que el passejant s’aturi i trenqui el seu ritme, que obri el seu món sensorial. Li explica una història i el duu a un lloc energètic nou. El fa sentir-se atret pel producte exposat o bé el farà recordar la botiga i la seva localització quan aparegui la necessitat.

És un mètode de comunicació que actua de manera molt semblant a l’art, tocant sensacions. I, de fet, l’aparadorisme és un ofici artesà en què es fa servir la sensibilitat artística i la creativitat com a ingredients principals. Una barreja entre missatge artístic i producte.

No hem d’oblidar que, a causa a l’estrès i el ritme vital d’avui, les sensacions han quedat molt amagades. Són petits tresors que ens recorden que estem vius, que som molt més que feina i responsabilitats, que ens apropen a una realitat més humana, més del cor. Els éssers humans necessitem les sensacions per viure satisfets amb nosaltres mateixos.

Una tasca de professionals

La feina de l’aparadorista és ara més important que mai. Aquests professionals saben crear un aparador, tocant les tecles pertinents per atraure les mirades i, a més a més, aturar, amb la novetat, l’harmonia visual, sense oblidar el missatge comercial.

La inversió que suposa la despesa en un professional del ram, fins ara considerat per molts comerciants com un article de luxe, és més que directament proporcional als beneficis que aporta.

No hi ha dubte que tenir una pàgina web al dia, un logotip que identifiqui el negoci i un disseny de l’interior de la botiga impecable donen una imatge de seriositat i confiança als compradors. Són ingredients indispensables que contribueixen indirectament, o no tan indirectament, als bons resultats econòmics. Potser per la seva complexitat, és difícil que els comerciants facin alguna d’aquestes feines per si mateixos, sense comptar amb professionals dissenyadors.

En canvi, a l’hora de crear un aparador, sí que n’assumeixen la responsabilitat en un percentatge alt. Estic totalment d’acord que si es tracta de presentar el producte d’una manera tradicional, és una tasca relativament fàcil per a la qual només es necessita temps, una mica de gràcia i dedicació. Però si assumim el concepte d’aparador com a estratègia comercial, calen més ingredients.

Aparadors d’èxit

Un color de fons, una manera nova de presentar el producte, una il·luminació diferent, la sensibilitat d’una feina pensada poden fer d’un comerç un punt d’aturada inoblidable, una referència visual a la ciutat i, per què no?, fer de la botiga una icona indispensable en la passejada, que obri expectatives entre els vianants. Com si la gent estigués esperant la propera estrena i s’apropés només per admirar-la.

Tot això contribueix al record del comerç. Que parlin, que vinguin, fins i tot que el critiquin. No és tan important el tipus de missatge, sinó el fet que hi hagi un missatge al darrere. Són tan eficients els missatges de bellesa, màgia o sorpresa, com els més provocadors o fins i tot incoherents. La finalitat és la mateixa: trencar el gris (de l’entorn) i l’estructura cognitiva del passejant.

Des del punt de vista del màrqueting, atrevir-se i omplir l’aparador de mirades és una inversió a curt termini per omplir la botiga de clientela i, per tant, de beneficis.

Des d’un punt de vista energètic, crear vida a la ciutat contribueix al benestar dels ciutadans i ajuda a fer un món millor.

Mònica Pla, Artista multidisciplinària i dissenyadora d’espais. www.monicapla.net

Data de modificació: 08/10/2010

Llegeix el contingut de la pàgina
Amb la col·laboració de:

manlleu, capital del Ter